نشست فعالین صنعت غذا و کشاورزی کشور تحت عنوان همایش فرصت‌های تجاری مواد غذایی به کشور روسیه با همت سندیکای صنایع کنسرو با حضور نمایندگانی از سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شیلات و سرکنسول ایران در جمهوری تاتارستان برگزار شد.

سرکنسول ایران در جمهوری تاتارستان روسیه در نشست فعالین صنایع غذایی؛ در هیچ مقطع تاریخی به اندازه این برهه شرایط تجارت با کشور روسیه فراهم نبوده است

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی “اگروفودنیوز” ،داوود میرزاخانی سرکنسول کشورمان در جمهوری تاتارستان روسیه با بیان اینکه در هیچ مقطع تاریخی به اندازه الان شرایط تجارت با کشور روسیه فراهم نبوده است، افزود: روسیه به دلیل شرایط تحریم ناشی از جنگ اوکراین ناگزیر شده به تجارت با کشورهای دیگر از جمله ایران […]

اشتراک گذاری
31 فروردین 1402
87 بازدید
نویسنده : امیرسامان اسکندری
منبع : پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، آگروفودنیوز
کد مطلب : 2093

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی “اگروفودنیوز” ،داوود میرزاخانی سرکنسول کشورمان در جمهوری تاتارستان روسیه با بیان اینکه در هیچ مقطع تاریخی به اندازه الان شرایط تجارت با کشور روسیه فراهم نبوده است، افزود: روسیه به دلیل شرایط تحریم ناشی از جنگ اوکراین ناگزیر شده به تجارت با کشورهای دیگر از جمله ایران روی بیاورد.


وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌های اروپایی به اجبار روسیه را ترک کرده‌اند و اکنون این فرصت برای شرکت‌های ایرانی مهیا شده است تا با ارائه محصولات رقابتی بازار روسیه را تصاحب کنند.

این مسئول با انتقاد از عدم هماهنگی شرکت‌ها و کار گروهی از تولیدکنندگان کشورمان خواست برای ارائه محصولات در یک صنف حتما قیمتی که از طرف شرکت‌های ایرانی ارائه می‌شود به‌صورت یکسان باشد. و عدم رعایت این مسئله باعث کاهش صادرات محصولات ایرانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنسروهای ماهی موجود در بازار روسیه از کیفیت پایین‌تری نسبت به کشورمان برخوردار است ولی ذائقه مردم کشور روسیه به چنین محصولاتی عادت کرده است و بهتر است تولیدکنندگان کشورمان برای صادرات این اقلام بحث سلیقه و ذائقه روس ها را مد نظر قرار دهند.
میرزاخانی با بیان اینکه تنها در ماه گذشته ۲۸۰ میلیون دلار کنسرو ماهی ‌از کشورهای بلاروس، چین و تایلند به بازار روسیه صادر شده است، بازار روسیه را بازاری بالقوه و قوی برای صنعت غذای کشور خواند.
او همچنین از شرکت‌های صنایع غذایی که علاقمند به حضور در بازار روسیه و صادرات به این کشور هستند، دعوت کرد تا با حضور در نمایشگاه مواد غذایی کازان که جز سه نمایشگاه بزرگ این کشور محسوب می‌شود اقدام به اخذ غرفه نمایند.
سرکنسول ایران در جمهوری تاتارستان با اشاره به اینکه ورود به بازار روسیه سخت است، از حمایت این کنسولگری از شرکت‌های فعال و علاقمند به صادرات به روسیه خبر داد و گفت: با معرفی مدیران این شرکت‌ها به به مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بازارهایی نظیر فود سیتی امکان توسعه صادرات محصولات صنایع غذایی کشور به روسیه بیش از پیش خواهد بود.
در این نشست، مسعود بختیاری رئیس هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز ضمن بحرانی دانستن صنعت کنسرو ماهی تون و رب گوجه‌فرنگی از تجمع فعالین این صنایع در سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد و گفت: متاسفانه قیمت اقلامی همچون کنسرو ماهی تون و رب گوجه‌فرنگی نباید در ستاد تنظیم بازار و شخص معاون اول رئیس جمهور تعیین گردد، چرا که با گذشت نزدیک به یک سال با توجه مشغله ایشان کارخانجات با توجه به اینکه مشمول قیمت‌گذاری پیشینی هستند، یکی پس از دیگری به تعطیلی کشانده شده و کارگران زیادی نیز بیکار شده‌اند.


این در حالی است که سال گذشته سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تعیین قیمت این اقلام توافقاتی صورت گرفت که با توجه به تحولات صورت گرفته مسکوت ماند.
بختیاری یکی از چاره‌های تولیدکنندگان را روی آوردن به بازارهای صادراتی دانست و گفت: با توجه به بحرانی که کشور روسیه در خصوص تحریم با آن مواجه شده، امکان حضور شرکت‌های ایرانی به ویژه در بخش صنعت غذا و کشاورزی در این بازار صادراتی بیش از پیش محتمل است ولی این مسئله نیازمند به ثبات اقتصادی و ثابت ماندن قیمت‌ها می‌باشد که چنین ثباتی در کشور ما با توجه به نوسانات ارز و افزایش قیمت مواد اولیه تا کنون میسر نشده است.

در این نشست که با حضور نمایندگانی از شرکت‌های عضو سندیکای صنایع کنسرو، انجمن شیرینی و شکلات و انجمن صنایع لبنی برگزار شد، حضار دیدگاه‌ها و چالش‌های خود را  در بازار روسیه با داوود میرزاخانی” سرکنسول کشورمان در جمهوری تاتارستان ” به اطلاع رساندند و از عدم تبادل مالی و همچنین وصل مطالبات گذشته خود به شدت انتقاد کردند.

فعالین بخش خصوصی در این نشست از نماینده دولت درخواست کردند، دولت ایران نیز همانند سایر کشورها همچون روسیه و ترکیه پشت بخش خصوصی و تولیدکنندگان خود باشد و از حقوق آنها در عرصه بین الملل دفاع کند.

در پایان این نشست میرزاخانی پیشنهاد کرد: شرکت‌های ایرانی با تاسیس یک شرکتEMC، کالای خود را تحت یک برند به کشورهایی نظیر روسیه صادر کنند چرا که به گفته وی حضور برندهای متفاوت و قیمت‌های مختلف باعث رقابت منفی می‌شود و در نهایت این پروژه با چالش مواجه خواهد شد.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *